Det primære formål med handlingsplanen er at understøtte læring ved hjælp af videndeling, dvs. at lære fra interventioner, som andre har beskrevet, vedtaget og – så vidt muligt – gennemført og evalueret. Læringsmodulet skal således gøre det muligt for bidragydere og aftagere at dele viden om resultater af interventioner af generel relevans.
En intervention er et konkret ’tiltag’, der i denne sammenhæng gennemføres for at øge patientsikkerhed og undgå lignende hændelser, medens en handlingsplan beskriver, hvordan tiltaget intenderes at blive gennemført.
Handleplanen beskriver en løsning på et problem. Af hensyn til videndelingen skal alle handleplaner klassificeres efter 2 klassifikationer, dels en klassifikation af problemet, og dels en klassifikation af løsningen. Problemet klassificeres efter WHO-klassifikationen, mens løsningen klassificeres efter MOT-klassifikationen (Menneske, Organisation, Teknik).
Effekten af en gennemført handleplaner bør evalueres. Hvis en intervention fejler, er det vigtigt at kunne skelne mellem "terori-fejl" og "implementeringns-fejl", dvs. om det var selve ideen (den formodede virkningsmekanisme) i interventionen der fejlede, eller om den manglende effekt alene skyldes, at interventionen ikke var gennemførbar, og derfor ikke blev implementeret som tiltænkt. Der bør derfor i planlægningen opstilles objektive målbare kriterier for succes, både mht. implementering og mht. forbedring af patientsikkerheden.